Het is za 04 sep 2010, 22:38
Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1[ 15 berichten ]
Antwoord op onderwerp

Jeroen Van Wassehove

european champ mx2

Berichttitel: stomme bouten
BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 12:54
Ik heb voor de eerste keer de klepspeling aangepast van mijn CRF 250 '08. Ik had dit nog nooit gedaan en het is me wonderbaarlijk gelukt! Helaas zijn er wel 2 slachtoffers gevallen ...

De 1ste is aan de kettingsspanner. Ik had de kettingspanner eruit gehaald om de spanning te verwijderen op de ketting. Dan kon ik gemakkelijk de ketting van de nokkenas halen. Toen ik het terug vast zette was er geen probleem. Maar wanneer ik de volgende dag terug kwam, merkte ik dat er een beetje olie was uitgelekt aan die kant. Ik dacht dat het gedeelte niet goed vast zat. Toen ik de onderste bout wat meer wou vast zetten, brak hij af waarbij nog een deel van de schroefdraad vast zit in het gat.

Foto : http://img31.imageshack.us/i/dsc00980yh.jpg/

De ene is de volledige bout en de andere is dus afgebroken

Foto : http://img29.imageshack.us/i/dsc00982wb.jpg/

2de geval is een beetje schaamtelijk :D Ik was de momentsleutel aan het testen (nog nooit gebruikt) en dacht om hem eerst te gebruiken op een onschuldige bout aan het subframe (om zadel vast te zetten). Toen ik de bout aan het vastdraaien was, hoorde ik maar geen klik van de momentsleutel. Op een gegeven moment merkte ik dat ik hem te hard had vast gezet (had nog altijd geen luide klik gehoord). Toen ik de bout terug wou los maken, slierde de sleutel over de bout waardoor ik geen grip heb om hem terug los te maken ...

Foto : http://img299.imageshack.us/i/dsc00985mb.jpg/

Ik wou nog met een tang langs de andere kant de bout losdraaien maar kan er niet aan, want plastiek zit in de weg

Foto : http://img338.imageshack.us/i/dsc00986s.jpg/

Kan er mij iemand helpen? :cry:
Profiel

Jeroen Van Wassehove

european champ mx2

Berichttitel: Re: stomme bouten
BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 13:10
Of iemand die een adres weet die mij kan helpen? Of iemand die wil komen helpen (incl. kleine vergoeding) (Regio Gent)?
Profiel

Eddie Boot

mx2 wk rookie

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 16:23
als je er met een boormachine bij kunt komen is het meestal netje,s op te lossen . zaak is dat je pricies in het midden van de afgebroken bout een center slaat . neem (ik denk dat het een m 6 boutje was ) een 3,5 mm boortje en boor in het midden een gaatje van min. 4-5 mm diep . neem nu een imbus (het mooist is een torx ) bitje of een dop met een torx of imbus ) die net niet in het gaatje past (torx 20 ) en tik met een hamertje deze een stukje in het geboorde gat . draai nu deze torx gewoon links om en voilla het afgebroken stukje komt mee . neem alsjeblief nooit geen linkse tappen . als deze afbreekt benje helemaal de lul.dit systeem werkt ook prima bij imbusbouten waarvan de inwendige 6 kant dol is . sla er een iets te groote torx in en gaan .
Profiel

Andy Paries

125cc junior EK

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 16:41
Uw eerste probleem gewoon oplossen gelijk Eddie het zegt.
En op die zotgedraaide bout een griptang zetten, komt wel los dan.
En in't vervolg uw bouten niet meer zo hard aandraaien. ;)
Profiel

Sven Deutschmann

ama lites eastcoast champ

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 21:13
of een ander boutje ertegen aan lassen en deze dan los draaien
Profiel

Eddie Boot

mx2 wk rookie

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 21:29
@ sven . dit is voor het afgebroken boutje ook een optie maar ik zou dan eerder een 8 mm moer nemen deze over het gat plaatsen waar het afgebroken boutje zit en dan het gat vol lassen . daarbij proberen in het midden zo diep te komen dat je het restant boutje raakt.
Profiel

Dimitri Lamote

mx3 wk champ

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 21:42
misschien de boel ook een beetje proberen te warmen kan ook een pak schelen in het losdraaien
Profiel

Werner Castelyns

mx all time winner

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 22:07
Of met een hele kleine beitel het stuk bout er terug uit tikken.

Zoals Eddie het zegt gaat het ook, pas dan echter wel op met wat je doet want voor je het weet maak je meer schade dan oplossingen.
Als je daar geen ervaring in hebt kan je beter een beiteltje nemen en de bout er zo proberen uittikken.

@Eddie: versta me niet verkeerd è, ik heb hier van u al veel opgestoken maar ken langs de andere kant ook de problemen van "onervarenheid" van sommige jeugdige mekaniekers, (ben het zelf ook geweest...) voordat je het weet "fetst" de boor naast de bout in de cilinder, en dat aluminium is zo zacht als boter...
Joël Robert op 't oude forum

www.katesretropage.be
Profiel

Brian Antonissen

world THQ sx champ

BerichtGeplaatst:wo 28 jul 2010, 22:48
Voor die zadelbout.

Pak een dopratel met een 10mm dop.

sla met een hamer op de bout zodat hij wat verschiet. Pak je 10mm dop zet die erop en sla erop zodat hij wat vaster komt te zitten.

Laat de dop zitten, zet je ratel erop en probeer hem zo los te zetten.

anders met griptang of met schroevendraaier proberen losslaan.
"Comparing times between smaller and larger cc bikes is a time honored tradition of the know nothing idiot."
Profiel

Sven Deutschmann

ama lites eastcoast champ

BerichtGeplaatst:do 29 jul 2010, 04:25
aja Eddie das misschien een nog betere oplossing ;)
Profiel

Eddie Boot

mx2 wk rookie

BerichtGeplaatst:do 29 jul 2010, 07:14
werner . ik ben ook met schade en schande wijzer en handiger geworden . 1 ding is heel belangrijk en dat is veel en goed gereedschap . zo heb ik een centerpunt waar een veer en een plunjer inzit . zet de punt tegen het object en druk nu de centerpunt in . op een gegeven moment slaat de veer door en dient de plunjer als hamer . werkt super zo,n ding , een center zetten zonder hamer
Profiel

Lander Vanderstraeten

mx all time winner

BerichtGeplaatst:do 29 jul 2010, 20:01
als je slimmer was had je u momentsleutel op z'n minimum moment gezet om de klik te horen ;).
enjoy the ride, don't destroy it
Profiel

Jeroen Van Wassehove

european champ mx2

BerichtGeplaatst:do 29 jul 2010, 20:20
stond op weinig :P maar ik dacht dat ik een luide "KLIK" ging horen zoals op andere sleutels. Maar deze momentsleutel doet maar "toing", en dacht van "ah ben het punt al zeker gepasseerd" maar ik had op dat moment de bout al veel te hard aangespannen :D beginner hé :mrgreen:
Profiel

Eddie Boot

mx2 wk rookie

BerichtGeplaatst:do 29 jul 2010, 20:37
als je een zeskant bout kop heb die iets rond is en je hebt dit met een ring sleutel of 12 kant dop gedaan neem dan een zeskant dop of goede kwaliteit pijpsleutel (palmera) zes kant heeft veel meer grip dan 12 kant .
Profiel

Jeroen Van Wassehove

european champ mx2

BerichtGeplaatst:vr 30 jul 2010, 23:27
Het is opgelost! Een dikke merci aan http://www.motocross-shop.be/ voor het op te lossen :D en ook bedankt aan alle mensen om te reageren 8-)
Profiel
Antwoord op onderwerp
Pagina 1 van 1[ 15 berichten ]